Гейм, чек, матч: Бизнес женского тенниса
Выставил статью WILLIAM LEE ADAMS
Game, Check and Match: The Business of Women’s Tennis
Women's tennis is winning new audiences and making the richest sportswomen in history even richer
By WILLIAM LEE ADAMS
For fans of women’s tennis, Wimbledon isn’t just a chance to see great athleticism. It’s an opportunity to watch the world’s richest sportswomen trying to obliterate one another.
As I discuss in my story “Glam Slam,” which is printed in the July 2 issue of TIME International, women’s tennis is, far and away, the most lucrative of any female sport. Of the top 10 highest-earning sportswomen, seven play tennis. Maria Sharapova tops the list, having raked in $25 million in prize money and endorsements in the 12 months leading up to July 1, 2011. According to Max Eisenbud, Sharapova’s agent, the 25-year old Russian is poised to sign two more lucrative sponsorship deals in the wake of her June 9 victory at the French Open. That’s on top of her existing sponsorship deals with blue chip brands like Evian, Samsung, Tiffany, and Nike. Success at Wimbledon, which begins June 25, will only add to her marketability.
Blond, statuesque and 6’2″, Sharapova has used her Hollywood looks to help build her brand. Now she is leveraging all that she has learned working with big companies to launch Sugarpova, her own candy line featuring gummy worms and gum balls shaped like tennis balls. “I’ve been the face of many products,” she tells TIME. “But I’ve never actually, you know, had to spend my own money and put my energy into something that started from scratch.”
But it works both ways. Players’ personal empires—Venus Williams has her own fashion line, and Li Na is the face of Häagen-Dazs in China—pump up the sport’s popularity, too. “Our athletes have done an incredible job crossing over into lifestyle and fashion,” says Andrew Walker, chief marketing officer at the Women’s Tennis Association (WTA), the sport’s organizing body, which oversees 52 tournaments and promotes the sport globally. “That provides a great entry point for us to reach potential new fans.”
It’s working. During the 2011 season, viewership of WTA tournaments increased 73% globally, and overall broadcast time and tournament attendance both rose by 12%. In the United States, audiences on ESPN2 shot up by 70%—adding more than 4 million viewers. Figures like that have helped the WTA secure $160 million in sponsorship deals in the past two years. In turn that’s boosted the stakes for players. Prize money on the women’s tour has increased from $75 million in 2008 to $96 million this year.
The sums haven’t always ended with so many zeroes. In 1970, female tennis players competed for a total of $300,000 during the entire season. “We had fewer tournaments, which meant fewer opportunities to earn money,” says Billie Jean King, the legendary tennis player who founded the WTA in 1973, partly in protest of the disparity between men and women’s prize money. “We did have a few events where both the women and men competed, but in those tournaments the men’s prize money was usually 11 or 12 times higher than ours…We chased media and sponsors all day long and at night we found time to actually play our matches.”
Ну нет такого другого человека, ни одного во всей вселенной, чтобы так привлекал к себе внимание.
Скажу всем моим единомышленникам- болельщикам Маши: давным: давным- давно Маша обещала всем нам,
кто верил, надеялся и ждал, что впереди у нас будет много побед, я это хорошо помню, но нет ссылки.
Тяжкие тогда были времена, ночами не спал, ждал матча, а там опять все не так, как хотелось бы,,, И опять обещания,
Она сейчас становится человеком слова, она побеждает на турнирах, которые ей были противопоказаны,
а ведь говорила, что сможет выиграть РГ... кто верил? все смеялись! Корова на глине? Там пропущен один слог «ле»,
а значит, из коровы получилась наша Королева. Как не может процветать WTA, когда королева правит балом?
Во истину королева, ибо ни разу не оступилась ни словом, ни делом. Великая Навротилова, только увидев походку
шестилетней Маши, сразу узнала в ней чемпионку. Так твердят на ESPN. Нам же, верным болельщикам Маши... пусть сам каждый решит за себя... но давайте держать кулаки вместе. Отвергнем все неверие и поверим в наилучшее. Маша этого стоит.
только ждать, надеяться и верить. Я верю, надеюсь и жду.
Используя Мария, Винус и Ли На как примеры, автор указывает как женский теннис процветает и делает самые богатые теннисистки в истории тенниса еще богаче.
В последние два года WTA обеспечила 160 миллионов долларов спонсорских денег. Зрители на турниров WTA увеличились 73% глобально в прошлом году. В США время телевизионных передач и количество телезрителей увеличилось на 12%. А только на ESPN2 увеличение было больше 70%.
Спонсорские деньги и улучшенный интерес в мире к женскому теннису позволил увеличить призовые с 75 миллионов долларов в 2008 году на 96 миллионов в этом году.
Автор сравнивает с 1970 году когда призовые были 300,000 и когда мужчины получали 11 - 12 раз больше женщин.
Автор цитирует агент Марии, которой подтвердил что Мария скоро подпишет два новых спонсорских договоров.